|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

آب منطقه ای استان درآیینه مطبوعات

گزارش ایرنا ازخاش بمناسبت هفته صرفه جویی درمصرف آب

Top of Form

مدیر امور منابع آب: شهرستان خاش در وضعیت بحرانی بی آبی قرار دارد

زاهدان - ایرنا - مدیر امور آب شهرستان خاش با تشریح وضعیت شدید بحران بی آبی در این منطقه، اهمیت دادن به صرفه جویی و مصرف بهینه را خواستار شد.

کد خبر: 81657271 | تاریخ خبر: 02/04/1394 - 15:44

به گزارش ایرنا فرشاد گرگیچ روز سه شنبه در دیدار مسوولان و کارکنان امور آب و آب و فاضلاب شهری و روستایی خاش با امام جمعه این شهرستان گفت: تغییر اقلیم و کاهش باران در سطح منطقه، پائین بودن راندمان انتقال آب به مزرعه ، نداشتن الگوی کشت مناسب با توجه به شرایط اقلیمی، حفر چاه های غیر مجاز، اضافه برداشت از چاه های مجاز، برنامه توسعه کشاورزی بدون توجه به پتانسیل آبی دشت ها و استفاده بیش از ظرفیت آبهای زیرزمینی از عوامل ایجاد بحران بی آبی در این شهرستان است.
وی همچنین مشکلات اجرایی و محدودیت های قانونی، استفاده بیش از حد از منابع آبی حوضه های آبریز، فقدان عزم ملی درخصوص مقابله با برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی، ناکافی بودن تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای حفاظت از منابع آب و عدم آگاهی عمومی از تاثیرات منفی برداشت های غیرمجاز را از دیگر عوامل موثر در تشدید بحران منابع آب زیرزمینی ذکر کرد.
وی افزود: اثرات منفی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی بر روند کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی(چاه، چشمه، قنات)، تغییر محل و کف شکنی مکرر چاه ها، نشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخازن آب زیر زمینی، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها، ایجاد محدودیت در مصارف کشاورزی، صنعت و شرب و افزایش سرسام آور هزینه های تامین انرژی نقش مهمی در این زمینه دارند.
گرگیچ ادامه داد: مشکلات تأمین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، مهاجرت از مناطق خشک و کم آب به سایر مناطق و به خطر افتادن امنیت سیاسی علاوه بر امنیت غذایی از تهدیدات بحران بی آبی محسوب می شوند.
مدیر امور منابع آب خاش تاکید کرد: ایجاد و استقرار 1200 بازار محلی آب در کشور، ایجاد 1200 مورد تشکل آب بران و انجام حمایت های مالی و فنی از آنها (توسط وزارت جهاد کشاورزی)، به روز کردن سند ملی آب در 609 محدوده مطالعاتی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی در دشت ممنوعه، خرید چاه های کم بازده کشاورزی برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تقویت و استقرار 600 گروه گشت و بازرسی در سراسر کشور و تهیه و نصب 360 هزار کنتور حجمی و هوشمند آب و برق از برنامه های مهم دولت برای احیاء و تعادل بخشی آب به شمار می آیند.
گرگیچ گفت: شش دشت تهلاب با مساحت هفت هزار و 520 کیلومتر مربع، پشتکوه با گستره سه هزار و 400کیلومتر مربع، آبخوان با دو هزار و 690 کیلومتر مربع، گوهرکوه با دو هزار و 540 کیلومتر مربع، کارواندر با هزار و 950 کیلومتر مربع و ایرندگان با مساحت 770 کیلومتر مربع در شرایط بحرانی و ممنوعه بحرانی قرار دارند.
وی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ وضعیت دسترسی به منابع آب سطحی و زیرزمینی به سه بخش تقسیم شده که شهرستان خاش در محدوده حوضه های ناحیه میانی قرار دارد.
وی افزود: در این محدوده تأمین آب برای مصارف مختلف صرفاً از سفره های آب زیرزمینی است که به دلیل تداوم خشکسالی بی سابقه اخیر که حداقل در رکوردهای ثبت شده هواشناسی منحصر به فرد می باشد. کاهش نزولات جوی، برداشت بیش از حد از آبخوان آبهای زیرزمینی حفر و بهره برداری چاه های غیرمجاز موجب افت مستمر سطح آب در حداکثر دشت ها و خشک شدن قنوات و تغییر کمیت وکیفیت شده است.
مدیر امور منابع آبی خاش تصریح کرد: 93 درصد آب خاش به مصرف کشاورزی، 6/6 درصد به مصرف آشامیدنی خانگی و کمتر از چهار درصد به مصرف بخش صنعت و خدمات می رسد که هرکدام از این بخشها به ترتیب 2100 میلیمتر، 4000 میلیمتر و 3500 میلیمتر تبخیر سالانه دارند.
امام جمعه شهرستان خاش نیز در این دیدار با تجلیل از عملکرد مدیریت و کارکنان امور آب این شهرستان گفت: اندیشیدن تدابیر لازم برای مقابله با معضلات کم آبی و بحران بی آبی در این منطقه قابل تقدیر است.
حجت الاسلام محمد حسین میری بیان کرد: خداوند را شاکریم که با وجود مشکلات کم آبی در نقاط شهری، روستایی و عشایری و نیز حوزه های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی شهرستان خاش کمترین گلایه ها وجود دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به خشکسالیهای متوالی و کمبود بارشها و به منظور مقابله با بحران بی آبی مصرف بهینه آب بسیار ضروری است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است

7310 / 6081
 

انتهای پیام /*

Bottom of Form

 

کد خبر: 37
  تاریخ خبر : 3 تیر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 3 تیر 1394
 دبیر خبری روابط عمومی
 878
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 2,962
  • بازدید دیروز : 2,018
  • کل بازدید : 2,585,812
  • آخرین به روزرسانی : 28 فروردین 1403 07:58:44
  • شناسه IP شما : 3.129.13.201

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 054311600000
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :