|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری همایش اطلاع‌رسانی طرح احیا وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان در ایرانشهر

همایش اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان با حضور امام‌جمعه و فرماندار ایرانشهر، معاون حفاظت و بهره‌برداری اب منطقه‌ای استان، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، بهره برداران و کشاورزان این شهرستان برگزار شد.

امام جمعه ایرانشهر در این جلسه اظهار داشت: مدیریت در استفاده آب را باید جدی بگیریم و درصدد تبیین آن در جامعه به معنای حقیقی کلمه باشیم.

حجت‌الاسلام ابطحی ادامه داد: فرهنگ سازی باید در زمینه استفاده از آب در بخش های مختلف خانگی و کشاورزی برای عموم مردم انجام شود.

وی گفت: احادیث و روایات اسلامی و دینی ما تاکید بر عدم اسراف منابع و نعمات خداوند دارند که باید این نکته مد نظر و سرلوحه امورات ما باشد.

 امام جمعه ایرانشهر یادآور شد: خداوند در قرآن کریم نیز بارها به آب به عنوان ماده حیات بخش اشاره کرده و بر استفاده بهینه آن تاکید داشته است که با صرفه‌جویی آب در حقیقت ضامن بقای آن برای آیندگان خواهیم شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در این جلسه افزود: کشور ایران امروزه نه باخشکسالی بلکه با قحطی، و بی آبی روبرو است و باید این خطر را جدی بگیریم و در استفاده درست از آب  برنامه ریزی و توجه داشته باشیم.

داودی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش به عنوان یک اصل در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها به شمار می رود، تصریح کرد: آموزش و آگاه سازی عمومی سبب تعمیق فرهنگ استفاده بهینه از آب می شود.

وی بیان داشت: اکثر مهاجرت مردم به شهرها و حاشیه شهرها و بروز ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی و امنیتی به دلیل خشکسالی ها و نبود منابع آب صورت می‌گیرد.

فرماندار ایرانشهر ادامه داد: به دلیل بحران شدید آب برنامه های مختلفی در سطح ملی و بین المللی تدوین شده ولی از ۲۰ سال گذشته چرا موضوع کم و بی آبی رفع نشده است و لازمه به ثمر نشستن این برنامه‌ها ترویج و تعمیق درست فرهنگ استفاده بهینه از آب برای اقشار مختلف به ویژه کشاورزان و چاهداران است.

داووی گفت: کاهش نزولات آسمانی بر کمبود آب های زیرزمینی و خالی شدن سفره های آب زیر زمینی افزوده که با این اوضاع باید فقط فرهنگ سازی و صرفه جویی کنیم.

وی بر توجه به مساله پس‌آب‌ها، تغییر الگوی کشت و جایگزینی روش های نوین آبیاری در سطح استان و شهرستان تاکید کرد.

دادستان ایرانشهر نیز در این جلسه افزود: برخورد قانونی با حفر غیرمجاز و ادوات غیر مجاز در زمینه صیانت از منابع آب انجام شده و می شود.

خانی با اشاره به اینکه خود مردم بخصوص کشاورزان باید به این آگاهی برسند که چاه غیر مجاز حفر نکرده و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز نداشته باشند، تصریح کرد: این آگاهی‌ها باید از طریق برگزاری همایش ها و کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف به ویژه کشاورزان و چاهداران انجام شود‌.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این جلسه گفت: همایش آگاهی بخشی در راستای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در جای جای استان برگزار می شود تا مردم در جریان ابعاد این طرح حیاتی قرار گیرند.

 

سارانی ادامه داد: موضوع بحران آب به حدی جدی شده که در سطح کشور استانداران، فرمانداران، صدا و سیما و دادگستری و خیلی دیگر از سازمان‌ها و نهادها درگیر کار شدند.

وی افزود: ما پتانسیل های محدود در زمینه آب و منابع زیرزمینی داریم و این اوضاع در سیستان و بلوچستان اوضاع وخیم‌تری دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بی آبی سبب مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی شهرها می شود، بیان داشت: این حاشیه نشینی ها سبب وقوع جرم و پدیداری آسیب‌ها اجتماعی و فرهنگی شده و خواهد شد.

سارانی تاکید کرد: طی چند سال گذشته افزایش جمعیت و پراکنش آن متناسب با منابع آب و اوضاع اقتصادی نبوده و این موضوع نیز بر کاهش سفره‌های آب زیرزمینی و کم آبی تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه حفر چاههای غیر مجاز، اضافه برداشت چاههای مجاز و نصب کنتورهای هوشمند مهمترین هدف ما برای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی می باشد، اضافه کرد: کنترل مصرف در ابتدا مهمترین اصل برای جلوگیری از بحران آب است و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز در گام بعدی قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: اضافه برداشت از چاه‌های مجاز در ایرانشهر ۲۲ میلیون متر مکعب است و در چاه‌های غیرمجاز بیش از ۲ برابر اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است که باید به سمت و سویی بریم که چاه‌های غیرمجاز بسته شود و جلوی اضافه برداشت‌ها از چاه‌های مجاز گرفته شود.

سارانی یادآور شد: با ۱۵ درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی می توانیم به احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب بسیار کمک کنیم و بودجه ملی و استانی را بجای تامین آب به موضوعات اقتصادی و زیربنایی اختصاص دهیم.

وی افزود: گشت گلخانه‌ای و تغییر شیوه های آبیاری باید در این استان و شهرستان ترویج و نهادینه شود.

در ادامه دکتر پیری عضو هیات علمی دانشگاه ولایت و نماینده خانه کشاورز استان ایراد سخنرانی داشتند.

درپایان ازبهره برداران نمونه شهرستان ایرانشهر تجلیل به عمل آمد

کد خبر: 239
  تاریخ خبر : 2 بهمن 1396
 دبیر خبری روابط عمومی
 1472
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 294
  • بازدید دیروز : 3,565
  • کل بازدید : 2,598,581
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:34:42
  • شناسه IP شما : 3.143.17.127

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 054311600000
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :