|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری همایش اطلاع‌رسانی طرح احیا وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان در خاش

همایش اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان با حضور امام‌جمعه، فرماندار خاش، امام جماعت مسجد جامع حنفای خاش، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، بهره بربرداران و کشاورزان شهرستان برگزار شد.

در این همایش مولوی حسین زهی امام جمعه امام جماعت مسجد حنفا خاش آب را برترین نعمت خداوند بعد از خلق انسان دانست واظهار کرد: خداوند در قران آورده که ما از آسمان آبی نازل کردیم که پاک است و پاک کننده است.

وی با بیان اینکه آب سبب تداوم‌ و بقای محیط و طبیعت است، ادامه داد: افراط و تفریط در هر کاری مورد نکوهش است و در زمینه آب نیز نباید اسراف کرده و باید به مصرف بهینه آن توجه داشت.

مولوی حسین زهی یادآور شد: در این استان‌ و شهرستان با توجه به خشکسالی های اخیر باید فرهنگ استفاده بهینه آب در بین آحاد مردم بویژه کشاورزان نهادینه شود که برگزاری این همایش های اطلاع رسانی می تواند آگاهی های عمومی را در این زمینه افزایش دهد.

وی  نیز در این مراسم گفت: روشنگری و آگاهی بخشی در زمینه فرهنگ صحیح استفاده از آب در اقشار مختلف جامعه بویزه کشاورزان در قالب این همایش ارزنده کاری بسیار خوب از سوی شرکت اب منطقه ای استان به شمار می رود.

حجت‌الاسلام دهقان با اشاره به اینکه مکتب اسلام به بحث آب و بهینه مصرف کردن آن تاکید فراوان دارد، افزود: صرفه جویی و جلوگیری از اسراف آب و تمامی نعمات الهی در آیات قرآن کریم و احادیث دینی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نبی مکرم اسلام می فرمایند که خداوند در سه نعمت برکت فراوان قرار داده که آب یکی از این نعمات است پس شایسته می باشد که ما از نعمات خداوند استفاده بهینه و درست داشته باشیم.

امام جمعه خاش با بیان اینکه اعتدال و میانه روی در دین ما بسیار پسندیده است، گفت: این اعتدال و میانه روی باید در امورات زندگی ما جاری شود و از افراط و اسراف که مورد خشم و نکوهش خداوند است، پرهیز نماییم.

وی با اشاره به اینکه همه ما باید سفیران آب در سطح جامعه باشیم، اظهار داشت: در این استان حفر چاه غیر مجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز را اطلاع رسانی کنیم که تا آب های زیرزمینی احیا و در آینده دچار بی آبی نشویم.

امام جمعه خاش ادامه داد: مساله آب در کشور ایران فراتر از بحران است و باید به عمل به حرفهایی که در مورد صرفه جویی و صیانت از آ ن می زنیم، عمل کنیم.

دهقان تاکید کرد: با تلاش شود تا اینگونه همایش ها برای اقشار مختلف به ویژه برای بخشداران و شوراهای اسلامی روستاها و ... برگزار شود.

فرماندار خاش نیز در این مراسم انتخاب جهاددانشگاهی به عنوان مشاور طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان را انتخابی درست دانست و افزود: این نهاد علمی، انقلابی و دانش بنیان به طور حتم می توانند رسالت خود را در این طرح بخوبی به انجام برساند.

 چاکرزهی با بیان اینکه اطلاع رسانی به موقع و درست در مورد عدم حفر چاههای غیر مجاز، عدم اضافه برداشت از چاههای مجاز و نصب کنتورهای هوشمند باید به خوبی در بین مردم به ویژه چاهداران و کشاورزان استان و شهرستان تانجام شود، یادآور شد: چاهداران و کشاورزان باید به خوبی از پیامدهای مخرب و مزایای این موضوعات آگاه شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تنها جایی که در استان چاه غیر مجاز نداریم منطقه ناهوک شهرستان سراوان است، تصریح کرد: چون مردم اجازه ندادند در بالادست قنات ناهوک چاه غیرمجاز حفر شود، امروز شاهد زنده بودن زندگی در اطراف این قنات و منطقه ناهوک هستیم و این موضوع نیز می تواند به عنوان یک الگو مد نظر واقع شود.

فرماندار خاش بیان داشت: باید خطربی آبی را بسیار جدی بگیریم چراکه در آینده دچار نابودی کشاورزی و حتی زندگی انسان ها می شود.

چاکرزهی افزود: متاسفانه چاه های مجاز و غیر مجاز  ما در شهرستان برابر است و‌ در همین چاه های مجاز نیز کشت با روش های درست انجام نمی شود و شیوه های نوین کشاورزی و آبیاری علیرغم حمایت دولت از این موضوعات، اعمال نشده است.

وی بر تغییر الگوی کشت و آبیاری ها نوین در مزارع کشاورزی تاکید کرد و گفت: هوشمند سازی کنتورهای آب باید برای چاههای کشاورزی انجام شود تا با بکارگیری تمامی مولفه‌های صرفه جویی آب بتوانیم به احیا و تعادل بخشی منابع اب زیرزمینی استان کمک کنیم.

فرماندار خاش یادآور شد: صدا و سیما و اصحاب رسانه با مشارکت خود مردم باید موضوع خشکسالی و بی آبی را مورد اطلاع رسانی گسترده قرار دهند.

درادامه باغ شیرین مدیر دفترپیشگیری امنیتی دادگستری کل سیستان و بلوچستان اظهار  کرد: اصل و ضرورت این جلسه در یک کلید واژه خلاصه می شود که آن نیز به شمارش افتادن نفس آب است.

وی ادامه داد: در هر حوزه ای که قرار باشداطلاع رسانی شود باید آموزش و ارتقا آگاهی های عمومی و مشارکت مردمی صورت پذیرد که برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان نیز این‌ مهم به عنوان یک ضرورت به شمار می رود.

مدیر پیگشیری و امنیتی دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: همه اقشار مردم در مورد عدم استفاده درست آب و حفر غیر مجاز چاه کشاورزی و اضافه برداشت از چاه های مجاز همانند دادستان می توانند مدعی‌العموم باشند و موضوع را به مراجع قصایی گزارش دهند و در بخش آب از حق خود دفاع کردند.

باغ‌شیرین یادآور شد: امروزه ما در حوزه کمی و کیفی آب با چالش مواجه هستیم و در ۱۷ سال گذشته شوری آب دو برابر و در برخی مناطق چند برابر شده و حتی نبود آب سبب فرونشست زمین شده است.

وی افزود: صیانت از آب وظیفه حاکمیتی و شرعی است و مطمین باشیم که خود ما و نسل های آینده با این روند با بی آبی روبرو خواهند بود.

مدیر پیگشیری و امنیتی دادگستری کل سیستان و بلوچستان تاکید کرد: آموزش و افزایش آگاهی عمومی، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب و حفاظت انتظامی و قضایی که هر فرد میتواند ضابط انتظامی و قضایی باشد سه موضوع مهم ما در بحث صیانت از منابع آب است.

باغ‌شیرین خاطرنشان کرد: برخورد قضایی را با چاهداران غیر مجاز در دست اقدام ‌داریم و با ادوات غیر مجاز نیز برخورد خواهیم‌ کرد.

در پایان این مراسم از بهره‌برداران نمونه شهرستان خاش قدردانی به عمل آمد.

کد خبر: 238
  تاریخ خبر : 2 بهمن 1396
 دبیر خبری روابط عمومی
 1382
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 2,359
  • بازدید دیروز : 2,018
  • کل بازدید : 2,585,209
  • آخرین به روزرسانی : 28 فروردین 1403 07:58:44
  • شناسه IP شما : 52.14.85.76

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 054311600000
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :