|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار سیستان وبلوچستان درمراسم رها سازی آب کشاورزی

امروزدرسیستان روزی متفاوت رقم خورد

با توجه به فرارسیدن فصل کشت پاییزه درسیستان وقطع آب رودخانه سیستان وهمچنین جلوگیری از کشت تاخیری در منطقه تامین وانتقال آب از مخازن ذخیره چاه نیمه چهار انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای سیستان وبلوچستان محمد اربابی در مراسم رها سازی آب کشت پاییزه در سیستان اظهار داشت:  پروژه خروجی مستقل بهره برداری از مخازن چاه نیمه چهارم با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی 93در حال حاضربرای اولین بار قادراست آب چاه نیمه چهارم رابه رودخانه سیستان وشبکه مدرن آبیاری وزهکشی انتقال دهد.وی ادامه داد:درطول مدت یک ماه رها سازی مقدار 85 میلیون مترمکعب آب از طریق سازه خروجی مستقل چا ه نیمه چهار منتقل خواهد شد معاونت امور منابع آب سیستان گفت :از جمله اهداف این پروژه تامین آب ثقلی شبکه آبیاری و زه کشی اراضی پایین دست سد چاه نیمه چهارم در شهرستان های هامون، زابل و نیمروز، هدایت و تخلیه اضطراری مخزن چاه نیمه چهارم که امکان خروجی 80 مترمکعب بر ثانیه را دارد و تامین 247میلیون متر مکعب آب طرح 46 هزار هکتاری که 8 .62 درصد کل آب طرح را شامل می شوداست.
وی تصریح کرد: کانال خروجی با پوشش بتنی به طول 8.7کیلومتر است وهمچنین سه کالورت زیرگذر دارد که شامل کالورت شماره یک در منطقه شن های روان به طول 1400 متر، کالورت زیرگذر شماره 2 زیر جاده محمدآباد به طول 100 متر، کالورت زیرگذر شماره 3 زیر جاده جزینک به طول حدود 60 متر، کالورت زیرگذر شماره 4 زیر خاکریز رود سیستان به طول 40متر و شیپوره خروجی در محل اتصال به رودخانه سیستان احداث شده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری این کانال امکان تامین آب مورد نیاز کشاورزان شهرستان های هامون، نیمروز و بخش هایی از زابل فراهم شده است.تامین آب طرح 46 هزار هکتار نیز از این کانال ایگر اهداف این پروژه می باشد.

دراین آیین امام جمعه شهرستان زهک طی سخنانی گفت :امروزکرامت مردم ولایت مدارسیستانی درگروه مدیریت خوب آب است حجت الاسلام خدری افزود حیات هرچیزازآب است واین حرف خداست واگرقراراست واجباتی انجام شود درسایه داشتن نان است زیرا نان هم به وجود آمد نش از آب است وزکات هم بر می گردد به آب وهر آنچه از آب به وجود می آید مثل گندم ،جووخرما .

درادامه حبیب الله دهمرده یکی از نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیستان ظرفیتهای کشاورزی ،دامپروری ،ترانزیت کالا،مرز،گردشگری وصنایع دارد که اساس همه اینها آب است ورودخانه  هیرمند که سیستان با ان شکل گرفته است واگر هیرمند نبود سیستان هم نبود از این رو مدیریت منابع آب مسئله مهمی است وسه عنصر تبخیر ،رسوب گذاری وفرسایش خاک منطقه را تهدید می کند که با ید با روشهای علمی چاره اندیشی شود.نمایند ه مردم سیستان درادامه افزود :باید بدنبال قراداد منطقی برای رودخانه هیرمند ودریاچه هامون با کشور افقانستان باشیم تا بدانیم چه مقدار آب داریم تا زندگی براساس آن شکل گیرد دکتر دهمرده افزود :درمورد آبهای ژرف درسیستان باید مطالعه کارشناسی انجام شود تا به جواب قطعی درباره وجود اب زیرزمینی برسیم .تا در صورت وجود چنین آبی اقدامات لازم انجام گیرد.وی گفت: تغییر الگوی کشت و صنایع تبدیلی باید در کنار طرح 46 هزار هکتار مد نظر باشد تا این طرح کامل شود.. نماینده دیگر زابل در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: 700 میلیارد ریال در شرایط بی پولی دولت تدبیر و امید در منطقه سیستان برای خروجی چاه نیمه چهارم هزینه شده است.
احمدعلی کیخا افزود: حجم آب مرده ای که در چاه نیمه چهارم وجود داشت با افتتاح این خروجی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: از ظرفیت چاه نیمه یک، 2 و سه برای آبیاری زمین های کشاورزی میانکنگی و هیرمند استفاده می شود.
وی افزود: با راه اندازی این طرح طول دسترسی کشاورزان به آب کاهش می یابد و امکان آبرسانی به مناطق بالا دست نیز فراهم می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تامین آب آشامیدنی سیستان و بلوچستان و مطالعه آب های ژرف جزو سیاست های دولت است.

وی بیان کرد: 10 هزار هکتار از طرح 46 هزار هکتاری آبرسانی با لوله به مزارع دشت سیستان امسال به بهره برداری می رسد.
کیخا تاکید کرد: اگر به طور متوسط هر هکتار برای یک نفر ایجاد اشتغال کند تا پایان امسال در این حوزه برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می شود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
درپایان استاندار سیستان وبلوچستان ضمن تقدیر وتشکر ازدست اندرکاران گفت:ارزش آب را باید به عنوان تقدس در نگا همان نهادینه کنیم واین ارزش را قدر بدانیم زیرا با آب ملک شما ارزش پیدا می کند وسرمایه تولید می شود .واین کاروقتی ارزشمند خواهد بود که از نگا ههای سنتی فاصله پیدا کنیم وبه تعغییردرالگوی کشت بیندیشیم .علی اوسط هاشمی افزود :بازارمصرف را هد ف قرار دهید وبه صادرات بیندیشید استاندارسیستان وبلوچستان با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور گفت :دراین شرایط دشوار اقتصادی دولت تدبیروامید توانست 800میلیارتومان برای پروژهای آب وخاک به این استان اختصاص داده شده است واین نشانه عزم دولت درافزایش سطح اجتماعی واقتصادی مردم است .

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 150
  تاریخ خبر : 17 آبان 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 17 آبان 1395
 دبیر خبری روابط عمومی
 1863
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 472
  • بازدید امروز : 2,494
  • بازدید دیروز : 14,582
  • کل بازدید : 2,533,515
  • آخرین به روزرسانی : 8 فروردین 1403 11:20:24
  • شناسه IP شما : 54.173.43.215

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زاهدان، خیابان دانشگاه، نبش دانشگاه 39
  • کدپستی : 9816843141
  • تلفن : 20-05433429410
  • فاکس : 05433429430
  • پست الکترونیکی : Info[at]sbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :